26 oktober 2021

Droogbloemen worden steeds populairder

Er is veel te doen over de droogbloemen in Nederland, vooral de groothandel droogbloemen. Uit deze sector komt maar liefst 80% van alle droogbloemen uit Nederland. Veel van deze droogbloemen zijn seizoensgebonden. Dit betekent dat de bloemen zelf alleen in een bepaalde tijd van het jaar verkocht worden. Hier spelen verschillende aanbieders op in door veel verschillende droogbloemen aan te bieden waarden de klanten steeds verrast worden. De bloemen komen uit verschillende landen en Nederland is zelf een grote teler ervan. Nu duidelijk is dat de droogbloemen steeds populairder worden krijgt de sector heel veel vraag van buitenaf.

Jongeren zijn een belangrijke doelgroep

Vooral jongeren blijken veel droogbloemen te kopen. Ze vinden het vooral leuk om een vriend of vriendin te verrassen. Jongeren in de leeftijdscategorie 18-28 lijkt het beste te werken voor de groothandel droogbloemen. Deze jongeren geven ook aan dat ze het belangrijk vinden dat de droogbloemen niet verloren gaan. Dit is dan ook een van de redenen dat ze deze kopen. Een andere belangrijke doelgroep zijn vrouwen van rond de 40. Ook op Facebook schijnen droogbloemen echt een ‘’hot’’ topic te zijn bij laatstgenoemde doelgroep. Ze wisselen informatie uit aan elkaar en sommige mensen verkopen de bloemen zelfs aan de anderen voor een hogere prijs.

Belangrijkste soorten droogbloemen

Ook blijkt het dat de groothandels o.a. meer droogbloemen inkopen omdat ze zien dat deze markt aan het groeien is. De belangrijkste droogbloemen zijn de zonnebloemen en de rozen. Deze gaan als warme broodjes over de toonbank. En waarom? Ze worden gezien als positieve bloemen. Over het algemeen worden er wel 10 bloemen tegelijk verkocht als pakket. Daarom kopen de meeste mensen deze bloemen ook in pakket. Zelden worden droogbloemen verkocht als 1 of 2 bloemen. De andere droogbloemen die niet vergeten genoemd te mogen worden zijn de lavendel en de korenbloemen.